Agressietraining

Agressie- en weerbaarheidstrainingen

Agressie is levenskracht. Het is oerkracht en daadkracht. Wanneer je deze kracht onderdrukt, dan ontneem je jezelf en anderen veel plezier en levenslust. Maar wanneer je agressie en opwellingen volledig de vrije loop laat, schaad je jezelf en anderen. De kunst is om de gulden middenweg te vinden.

Tijdens deze trainingen gebruiken we naast enkele theoretische modellen over agressie, vooral technieken en oefeningen uit de oosterse verdedigingskunsten. Deze technieken zijn makkelijk onder de knie te krijgen en leren je om je eigen kracht op een gecontroleerde manier in te zetten. Nadat je dit op een fysieke manier hebt ingeoefend, pas je dit toe op verschillende domeinen en in verschillende situaties. Aan bod komen onder meer kracht en rust in het lichaam, kracht en rust in communicatie, kracht en rust tijdens stress en agressie.

De ervaring leert dat weerbaarheid en agressie trainen pas effectief is wanneer je de lichamelijke stressreflex weet te hanteren. Daarom zijn de trainingen in eerste plaats fysiek. Nadat je de nieuwe fysieke gedragspatronen geoefend en verankerd hebt, maak je de stap naar het verbale, emotionele en mentale.

Alles wat je doet tijdens de training wordt verbonden met je persoonlijke ervaringen.

Drie trainingen:

Corepower boek

1. Voor Organisaties, Bedrijven en Professionals

Agressie te lijf

Verbale, fysieke en psychologische agressie en geweld zijn overal. Door een constructieve en krachtige weerbaarheid, gezond verstand en preventief werk kun je veiligheid voor jezelf, je collega’s en de mensen waar je voor werkt creëren. Echte veiligheid omvat het fysieke, het emotionele en het mentale.

Agressie en angst managen, kracht genereren 

Op theoretische niveau gaat de training gaat over adrenaline, agressie en preventie. Op praktisch niveau leer je jezelf en anderen tijdens deze training kalmeren en de situatie de-escaleren. Je leert rust en veiligheid te brengen in stressvolle situaties. Dit door je innerlijke kracht op een gepaste manier te uiten in je stem en je lichaamshouding. Je leert op een duidelijke en krachtige manier de grenzen van jezelf én de organisatie aanvoelen, aangeven en verdedigen; je vergroot je weerbaarheid. Je verkent en doorbreekt je basale angstpatronen. Je oefent afwerende, kalmerende en verdedigende acties, zowel verbaal als fysiek. 

Zelfzorg & herstel van (zelf)vertrouwen 

Een aanval kan vele vormen aannemen: fysiek, verbaal, juridisch,… Wanneer je wordt aangevallen, worden je (zelf)vertrouwen en je relaties met andere mensen mogelijk geschaad. Tijdens deze training leer je hoe zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen herstellen en technieken van emotionele en mentale zelfzorg.

2. Voor Jongeren, Volwassenen en Senioren

Kom op voor jezelf! Een training in weerbaarheid en meer. 

Emotionele stevigheid, mentale weerbaarheid, fysieke grenzen Als je weerbaar bent, overkomen de dingen je niet zomaar, maar heb je de situatie zelf mee in handen. Je herkent signalen van onrust en gevaar bij jezelf en anderen en weet hoe je er op kan reageren. Je weet je grenzen aan te geven. Je bent bewust bezig met wat je wel en wat je niet wilt. Je maakt je sterk voor jezelf. Tijdens deze training leer je: steviger in je schoenen staan je grenzen voelen en duidelijk aangeven jezelf verdedigen jezelf ontspannen omgaan met (groeps)druk en spanning voelen wat je wel en niet wil contact maken (met wie?) doelgericht zijn

Tijdens deze training leer je:
  • Steviger in je schoenen staan 
  • Je grenzen voelen en duidelijk aangeven 
  • Jezelf verdedigen 
  • Jezelf ontspannen 
  • Omgaan met (groeps)druk en spanning 
  • Voelen wat je wel en niet wil 
  • Contact maken  
  • Doelgericht zijn  

3. Training in Zelfbeheersing en Zelfsturing

De baas over jezelf! 

Als slachtoffer van pesten of agressie kies je er meestal niet voor om slachtoffer te zijn. Het overkomt je. Je hebt geen keuze. Maar de kans dat je slachtoffer wordt, kun je aanzienlijk verkleinen. 
Als dader kies je er meestal ook niet voor om dader te zijn. Het overvalt je. Je wordt meegesleurd in een opwelling, controleverlies en onbeheersbare woede. Je ervaart te weinig zelfvertrouwen en zelfrespect en probeert dat te compenseren. Dit pleit je uiteraard niet vrij van de verantwoordelijkheid voor je daden en de consequenties ervan. Gelukkig kun je leren je eigen agressie te managen zodat jij en anderen er niet het slachtoffer van worden. 

Tijdens deze training leer je: 
  • Zelfbeheersing: baas zijn en blijven van jezelf
  • Jezelf en anderen écht respecteren
  • Steviger in je schoenen staan 
  • Je grenzen voelen en duidelijk aangeven 
  • Jezelf verdedigen 
  • Jezelf ontspannen 
  • Omgaan met groepsdruk en stress 
  • Bewuste keuzes maken en doelgericht zijn
Onze Agressie- en Weerbaarheidstrainingen behandelen misschien wel de meest persoonlijke en ingrijpende thema's waarmee mensen en bedrijven/organisaties kunnen geconfronteerd worden. Daarom gaan we hier ook heel omzichtig mee om. De trainingen die hierboven worden aangehaald omvatten heel veel wat met Agressie en Weerbaarheid te maken heeft, maar is jouw bedrijf- of persoonlijke situatie anders of wil je de situatie eerst goed kaderen. Stel hieronder jouw vraag of bel voor een afspraak. Weet dat jouw vraag uiterst vertrouwelijk behandeld wordt en dat veiligheid gegarandeerd is tijdens onze coaching en trainingen.

Wat is jouw vraag?

Share by: